Utvärdering av LCHF

Så här långt är jag frälst, ja rent av lite känslan av att vara nyförälskad. Jag känner verkligen att jag har hittat hem och att detta är något som passar min kropp.
 
Jag har inte lagat så här mycket mat på evigheter, följt recept och provat lite på egen hand. Jag har också sett till att stoppa in matlådor i frysen då jag inser att lusten inte alltid kommer finnas till matlagningen. Att Baggen är med på spåret underlättar mycket.
 
Det är svårt att tänka om både när det gäller handling och ätande, att äta tills jag är mätt eller snarare ohungrig.Att inte räkna kcal är ovant, jag inser nu att det är något jag gjort lite så där utan att tänka på det vid nästan varje måltid. typ 500 kcal i denna chokladkaka är 1/3 av vad jag ska äta osv...
 
Det som överraskat mig mest är att jag inte upplevt något sockersug ännu, alltså verkligen inte alls. Från att ha ätit gigantiska mängder socker i alla dess former till Noll och ingen abstinens?! Visserligen drog jag ner kraftigt under januari men ändå. Jag trodde avsaknaden av suketterna i kaffet kl 4 på morgonen skulle få mig att gråta men vet ni, jag saknar det inte. Första två dagarna var det ovant, nu inget sug eller längtan alls.
 
Jag försöker läsa på om LCHF och får bra info av några kära vänner, jag tror jag börjar förstå men det är allt lite av en djungel. En sak som är säker är att mitt blodsocker är jämnare, jag är mättare, nöjdare och magen håller ihop.
 
Frukt saknade jag väldigt mycket första veckan men nu känner jag att det lagt sig lite. Jag dricker mycket vatten vilket jag mår bra av.
 
Nackdelar:
Dyrt!! Ja alltså jag vet inte hur det är med er andra LCHFare men jag tycker det är dyrt. Samtidigt känns det bra då jag inser att rena produkter kostar mer än socker och halvfabrikat. Jag tänker också att ju längre tiden går lär jag mig laga mat på ett annat sätt och därmed sänks kanske också kostnaderna lite.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0