Power

Jag är så jävla snorig rent ut sagt alltså jag har varit det i snart fem veckor nu. Vet inte om det är graviditetstäppa eller förkylning?? Men hur som helst känns det som att jag sliter ut två kilo snor varenda jäkla dag och oftast ur den högra näsborren. Börjar bli riktigt tröttsamt och jag är så jäkla röd om näsan !

 



Snubblade över lite bilder på instagram. Ibland får jag liksom en klump i magen över att jag inte är mer korrekt. Att jag inte bombar döttrarna mina med jämstäldhet och könsneutrala fantastiska förebilder. Jag vill ge dem hela världen, alla möjligheter och chanser att skapa sig ett lyckligt liv.


Det är så otroligt viktigt med feminism och jämställdhet !!

 

Samtidigt är verkligheten just nu en värld av prinsessor, glitter, glamour och ljuva danser. Vad jag gör för att motverka eller balansera kanske är rätt ord…inte mycket alls. Hon får titta på sina prinsessfilmer och hon får rosa glittriga kläder. Jag beundrar hennes danser och applåderar. Skadar jag hennes möjligheter att ta del av världen och samhället på ett jämstäldt vis?

 

Hon är lite mer än 3 år och ett par gånger har jag nästan satt i halsen av de ord som kommer ur hennes mun. ”grabbar är så busiga”, ”jag vill också ha en snoppp när jag blir stor”, pappor måste gå till jobbet”….. meningar som man kan analysera till döddagar eller bara låta passera.

 

Det kommer snart en lillebror, en liten snoppmänniska! Hur ska man göra med en sån? Kommer han också älska prinsessor, rosa och dansa som en ballerina. Hur annorlunda kommer vi som föräldrar att bemöta honom? För att inbilla sig att jag/vi kommer bemöta honom på samma sätt är att vara naiv.

 

Det har redan börjat, jag sorterar barnkläder. En påse till Ludde och en påse med sånt som är för tjejjigt. Det som också stör mig i detta är att Baggen flera gånger sagt ja men det är klart han kan ha den där när jag rådfrågat då jag blivit osäker på vilket kön jackan, tröjan eller byxorna har.

 

Jag är en stark kvinna, jag kan rätt mycket faktiskt. Jag är bra på att pyssla, fixa i trädgården, jag tvättar, städar, lagar mat, bär in ved, eldar och kan byta däck på bilen. Jag rensar avlopp och och målar naglarna ibland…kanske är det inte så mycket vad vi säger utan faktiskt vad vi gör som ger de största avtrycken.

 

Och om jag bara är ogravid så kan jag köra motorsågen också !



 

 


Kommentarer
Postat av: Kattis

Det viktigaste är såklart vad man gör, och i det faktum att du hanterar motorsåg och byter däck agerar du god förebild för dina barn! Sen är det ju så att om barnet redan är prinsessig ska man ju inte försöka motverka det, tycker jag iaf, oavsett om det är en pojke eller flicka det handlar om. Det är ju en del av ditt barns personlighet nu. Det jag tänker man kan försöka göra är att presentera annat än prinsessor också.. försöka väcka intresse för det OCKSÅ! Om du fattar vad jag menar?

Det jag absolut tycker är att du ska bemöta hennes kommentarer om att pojkar är så busiga tex. Prata om att flickor också är busiga, att vi alla är som vi är och det spelar ingen roll om man är pojke eller flicka. Typ så.

(sjukt lätt för mig som är barnlös att sitta här och tycka, de bästa föräldrarna är alltid de som inte har några barn ;) men hoppas inte du upplever det som att jag är kritisk eller elak för det är inte min mening alls!)

Jag tror inte du behöver oroa dig, du verkar ju medveten och det är grunden tänker jag. Plus att du är en god förebild som, vad det verkar, inte är fast i din egen tilldelade könsroll "bara för att". :)

Svar: Blir bara glad av din kommentar, tar absolut inte illa upp! Ja det är nog viktigt att möta hennes funderingar när de uppstår spontant liksom :/)
Fårfrun

2014-04-21 @ 20:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0