Pulver

Åsikterna är många och ...

Har förut sätt det som en kvickfix med pulverdieter, lite som flygvärdinnedieten och likande knasdieter. Men jag har ändrat uppfattning. Jag ser det som ett komplement eller en hjälp att faktiskt få en bättre hälsa. För det handlar faktiskt om något annat än utseende för mig. Det är inte bra att vara så äverviktig som jag är. Jag vill kunna röra mig fritt och leva tills jag blir gamal.

Naturdiet är ett sätt för mig att få kontroll på mitt kcal intag. Jag har provat många gånger men slutat efter någon dag för att min kropp inte gillat det, blivit grinig och vrålhungrig trots shake. Men sen ibalnd så innfinner sig den rätta känslan eller motivation kanske man ska kalla det. Och då blir jag faktiskt mätt på dessa pulverpåsar som jag byter ut 2 mål om dagen emot. Alltså inte pösmätt men jag blir ohungrig vilket är det viktiga.

Jag tror inga dieter är bra att följa som man mår dåligt av, det viktiga är ju att man mår bra. Men samtidigt gäller det att bita ihop och kämpa på just då när det känns som tyngst.

Och jag vet att jag skulle kunna äta "mat" för samma kcalmängd i stället och få troligen samma resultat och det är steg två i min plan. men shaken känns som att det drar ihop magsäcken lite och jag kommer igång på ett annat sätt.

Självklart är det så att riktig mat i rätt mängd och variation och en sund motionsvana är den "bästa" lösningen, det finns inga mirakelmetoder bara stenhårt jobb. Men ser man pulvret som en måltid och inte som en mirakelkur då tycker jag pulver är bra. Men det är viktight att lyssna på kroppen. Jag tror att äter man bara pulver och ligger runt 7-800 kcal per dag så går kroppen in i ett annat tillstånd olika kurer har olika namn för det men på ngt sätt att hungern försvinner lite...det tror jag inte är så hälsosamt. Samtidigt är det inte hälsosamt att ha tex 60 kg övervikt. En balansgång det där!

Jag använder Naturdiet, jag kör deras pulver som man blandar själv och jag ser till att ha ett par färdiga smothies hemma som jag kan ta med mig om jag ska iväg, jag köper också hem bars ibland men tycker mest det blir kaka av dem. Liksom jag tar sällan en sån i stället för en måltid utan det blir liksom för att jag blir så kaksugen och då tar jag en sån i stället.
När jag blandar själv tar jag iskallt vatten och låter den stå ett par minuter då blir den krämig och god, tar man den för snabbt hinner den inte riktigt lösa upp sig.




Vad tycker ni om pulver? Varför så tabu?


Alla produkter finns i flera olika goda smaker, men de bygger på samma grundprincip: att vara näringsmässigt kompletta produkter som kan ersätta en hel måltid. Byt ut enstaka måltider under dagen, eller ersätt varenda en. Allt beroende påditt mål och din motivation.

Drinkmix och Shake kan du leva på som ensam kostkälla, de är så kallade VLCD.

VLCD är en förkortning för "very low calorie diet" och följer livsmedelverkets ramar för måltidsersättning inne- hållande max 800 kcal per dag.

naturdiet.se




Kommentarer
Postat av: Linda

Det viktigaste är att man hittar ett sätt som fungerar och som man själv kan leva med. Jag tror att du gör det på ett bra sätt då du bara byter ut några mål och sedan äter vanlig middag. Du ser till att du får näringsmässigt det kroppen behöver.

Själv tycker jag att pulver är effektivt men äckligt. Fast jag har bara smakat Nutrilett för länge sedan. Jag drack det snabbt som attan så det skulle försvinna fort och för allt skulle gå ner :-) Varför jag använde det vett jag inte idag för jag vägde definitivt mycket mindre än vad jag gör nu. Man är knepig ibland ;)Numera försöker jag äta efter GI för att gå ner dom sista enbitna kilona. Ett sätt som jag tycker fungerar för mig :-)

2011-11-02 @ 08:15:47
URL: http://lindaslillakrypin.blogspot.com
Postat av: Josefin - SAME OLD STORIES ♫♪

sv: tack snälla du <3



Jag har också kört med att ersätta nån måltid då och då med naturdiet. Det som dock är "felet" med naturdiet är att det innehåller onödigt mycket socker för att vara måltidsersättning. Samma sak med nutrilett. Har inte kollat på NOKA, men jag tror att de innehåller lite mindre socker.

2011-11-02 @ 08:28:17
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Nilla

Men hur ska det gå med Bloggen om du börjar jobba?

2011-11-02 @ 09:04:37
URL: http://axelsmormor.blogg.se/
Postat av: Mot formen

Åh ett helt inlägg bara om det här, så intressant att läsa :)



Visst är det en väldigt bra metod för att gå ner i vikt, som du skrev innan få en rivstart i viktminskningen. Det kan ju vara förutsättningen för att man ska orka fortsätta sin resa.



Det jag dock är lite tveksam till är de som äter alla sina mål med dessa pulver. Tänker inte gå in på hur nyttigt/onyttigt det är då jag inte är så insatt i vad som finns i dem, men även fast de säger att de är "näringsmässigt kompletterande produkter" så har jag svårt att tro det. Men just det är med att gå på en sådan diet för att när man sedan är nöjd med sin viktminskning byta till riktig mat (alltså när man ersätter alla mål). Det måste ju vara oerhört svårt?! Det lär ju vara oerhört lätt att trilla tillbaka i sina vanor då eftersom man egentligen inte gjort någon ändring i sin kost.



Det är som du säger en balansgång det där. För rätt person kan dessa pulver vara räddningen samtidigt dom det kan bli katastrof för en annan. Men jag tycker det är lite upp till var och en att se till så att man inte skadar sin kropp samtidigt som man använder sunt förnuft.

2011-11-02 @ 09:16:16
URL: http://motformen.blogg.se/
Postat av: C

Tycker pulver diet är jättebra på kort sikt. Dvs max 8 veckor. En kickstart som verkligen hjälper till med motivation framförallt och man blir glad varje vecka man ställer sig på vågen och man ser hur snabbt det går!



Det är en bra start-diet,men man ska försöka att inte bara köra rent tror jag, för man blir mer och mer sugen på mat och rätt som det är slutar man, och man blir "hetsätig" av sig. Vilket är farligt, man blir en jojo-bantare. Men undviker ju det om man iaf kan äta ett nyttig mål om dagen och resten shakes/pulver. :)



Sedan kan man ju kanske gå över i samma stil, för pulver är ju = very low carb diet. Alltså inga kolhydrater, då kanske en bra ide en lchfliknande diet att fortsätta kampen mot kilona med! :)

2011-11-02 @ 10:40:21
URL: http://imgoingthin.webblogg.se/
Postat av: Veronica

Jag har kört nutrilett tidigare o gått ner men jag blev så grinig då o när jag slutade o började äta vanlig mat gick jag upp allt o lite till igen. Fast då körde jag "ren kur" med pulver. Men brorsan har kört naturdiet o bytt ut vissa mål med det (som du gör) o han gick ner 15 kg i våras. Då kan ju inte han motionera på samma sätt som vi heller eftersom han sitter i rullstol så det är riktigt bra tycker jag. Jag tror vi är olika o att olika metoder funkar olika bra beroende på vem som kör den. Jag har insett att jag behöver "riktig" mat främst för att jag ska må bra o att människor i min omgivning fortfarande ska tycka om mig... :)

2011-11-02 @ 12:18:10
URL: http://renaramavera.blogg.se/
Postat av: Tackan

Nilla: det ska nog gå bra:-)



Pulver : håller med er man måste lyssna på sin kropp och ren kur är tufft mot kroppen , men med lite sunt förnuft är det ett sätt av många att gå ner i vikt.



Inget är bra (nästan) om man gör det för mycket, träna kan man ju också göra för mycket på ett sätt som inte är hälsosamt för kropp och knopp! Det är balans det handlar om och att försöka älska sig själv.

2011-11-02 @ 14:31:57
URL: http://Farhuset.bogg.se/far

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0