Mums

Asiatiska lax & räkbollar med ingefärsdip

4 portioner
Ca 30 min

Laxbollar


400 gram skinnfri laxfilé
150 gram handskalade räkor
1 st ägg
0,5 kruka(or) koriander
2 cm chili
2 st vitlöksklyftor
1 cm ingefära
0,5 st lime
1 tsk salt
2 nypor svartpeppar
1 msk olivolja
Tillbehör
2,5 dl bulgur
1 st broccolihuvud
0,5 st gurka
1 nypa salt
1 nypa svartpeppar

Dipp
2,5 dl matyoghurt
2 cm ingefära, riven
0,5 st lime
1 nypa salt
1 nypa svartpeppar



1. Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg 400 gram laxfilé, 150 gram räkor, 1 ägg, ½ kruka koriander, 2 cm chili (ta bort frönen), 2 skalade vitlöksklyftor, 1 cm skalad ingefära, saften från ½ lime, 1 tsk salt och 2 nypor peppar i en matberedare. Mixa till en slät konsistens och forma bollar av färsen.

2. Koka ett halvt paket bulgur enligt anvisning på paketet.
3. Hetta upp en panna med 1 msk olivolja och 1 msk smör. Stek laxbollarna på medelvärme så att de får fin färg. Lägg över bollarna i en ugnsform och sätt in i ugnen ca 15 min. Torka ur pannan.
4. Skölj och dela 1 broccolihuvud i små buketter och fräs på dem i lite olivolja i pannan. Salta och peppra.
5. Skala och riv 2 cm ingefära på ett rivjärn och blanda med 2 ½ dl yoghurt..
Pressa i saft från resten av limen. Salta och peppra efter smak.
6. Dela gurkan på mitten och gröp ur det vattniga. Skär den i skivor och blanda med bulgur och broccolibuketterna.


Servera lax- och räkbollarna med bulgursallad och ingefärsyoghurt.
Källa: Viktklubb.se


Fast det får bli en annan dag idag blev det köttbullar och makaroner, snabbt och enkelt 437 kcal



Jobbat idag och det gick bra men det känns att vara borta så länge från lammet. Bävar inför när det blir dagis i kanske Mars, nu vet jag ju ändå att hon är med Baggen....men det ska nog gå bra.

Övningarna ska försöka få till dem sen när lammet somnat jag ska i alla fall göra några. Sen kanske det blir spikmattan. Maten har gått bra idag men känner att det blir för lite med shake till frukost och lunch när jag jobbar så nästa vecka så komme rjag nog ha matlåda tors fredag....det är konstigt hemma går det bra men nu känns det tufft på jobbet. Och jag rör mig ju nästan mer hemma. Det måste vara hjärnan som förbränner så fasligt mycket kcal när jag jobbar.

I morgon fredag och frågan kvarstår om jag ska hoppa över min heliga fredagschoklad med tanke på utmaningen eller om jag ska äta den? Den som lever får se.


Det är så himla kul när ni kommenterra blir så glad och pepp. Gilla ratt läsa era bloggar och inspireras, försöker komentera så ofta jag kan då jag vet hur glad man blir men ibland hinne rman ju inet :-) Kram på er alla goa glada sura och hungriga spacevänner





Kommentarer
Postat av: Sara

Haha "fast det får bli en annan gång" :P Dom såg väldigt goda ut, dom där lax och räkbullarna. Dock väldigt mycket ingredienser.. Men någon helg kanske :)



Ät inte chokladen! Det håller bara igång ditt sockerberodende... Och det vill vi ju inte :)



Jag får säga detsamma :) Blir inspirerad av dig och försöker kommentera så ofta jag kan :)

2011-11-10 @ 19:34:34
URL: http://sparavackradagar.blogg.se/
Postat av: Sara

Haha "fast det får bli en annan gång" :P Dom såg väldigt goda ut, dom där lax och räkbullarna. Dock väldigt mycket ingredienser.. Men någon helg kanske :)



Ät inte chokladen! Det håller bara igång ditt sockerberoende... Och det vill vi ju inte :)



Jag får säga detsamma :) Blir inspirerad av dig och försöker kommentera så ofta jag kan :)

2011-11-10 @ 19:34:46
URL: http://entungvardag.blogg.se/
Postat av: Josefin - SAME OLD STORIES ♫♪

sv: hahahaha hååller med :D

2011-11-10 @ 20:42:07
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: emma-isabella

Åhhhhh maaaaaat!!

;)

Ser sketa gott ut!

2011-11-10 @ 21:53:01
URL: http://motettslankareliv.webblogg.se/
Postat av: Nilla

Jo det där verkade vara ett recept i min smak om man tar bort koriandern för det tycker jag är bläää.

Men väntar på att du gör den först och provsmakar så får vi andra se om vi törs ge oss på det.

Kram

Nilla

2011-11-10 @ 22:10:58
URL: http://axelsmormor.blogg.se/
Postat av: C

Ser skit gott ut! Tack för tipset! ;)



sv: Jo blir lite bönsallad i och så där, och istället för gräddfil i dippen väljer vi kesella. :P



Och ja det var lite lågt matintag, men tog igen det helt okej bra idag :) tack för omtanken! kram

2011-11-10 @ 22:42:35
URL: http://imgoingthin.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0