Favorit resemål

Det finns en plats på jorden som jag älskar nästan lika mycket som hemma. Bottele Beach, en liten starnd på ko pha nang i thailand. Ön är känd som en partyö med fullmånefester men på andra sidan finns denna lilla pärla, vi har varit där tre gånger och alltid blivit kvar längre än beräknat.

Sista gången hade de dock byggt ett hotell med Ac och det kändes som att den unika charmen höll på att försvinna, man kunde till och med åka bil dit, vilket var omöjligt förut.

Historian bakom Bottle beach.......

Några hippies på tidigt 70-tal hoppade av en bananbåt ( det är sant) och hamnade på stranden, då fanns inga stugor till uthyrning utan de fick bo hos de som bodde där. De blev kvar länge eftersom det inte fanns några kommunikationer. De drack väl en del öl och använde flaskorna till att göra en stig, de grävde ner dem upp och ner liksom . Stigen finns kvar i ena änden av stranden och leder till ett nästan helt sönderfallet litet skjul som de byggde för att bo i.

De blev fler och fler och familjen, för det var bara en som bodde på stranden byggde små hyddor som de resande fick hyra. Idag är det samma familj men bröderna har ett ställe var Bottle beach 1, Bottle beach 2, Bottle beach 3 och sen finns det ett ställe till. Första gången vi var så var det dessa ställen och i varierande standrad, från att se sanden genom golvet och ingen el till lyxhuset med el vissa delar av dygnet och dusch och toa.

Det är fortfarande så att det är strömavbrott vissa delar av dygnet vilket gör att det blir ett naturligt avbrott då "alla" samlas på stranden för att spela fotboll eller vollyboll. Personal och bofasta mot turister. En gång om dagen kommer partybåtarna från Haad rin och stranden invarderas ov bakfulla rödsprängda tonåringar,. Vi fasta turister tittar på dem och suckar, när de åker blir det vår starnd igen. en strand där man kan ligga för sig själv.

När vi varit där blir det en väldigt intim känsla och det känns som att det är vår strand, man blir som en familj. Kanske låter larvigt men helt underbart. Jag kan liksom förstå de första snubbarna som landade där och att de ville ha det för sig själva.

För mig har stranden ytterligare en betydelse, det var här som Bagen friade till mig. Vi hade precis varit på ett bröllop, en tjej och kille från nya zeeland som träffats på stranden för många år sedan när de backpackade och som nu återvänt för att gifta sig. Helt otroligt vackert. Och tagna av romantiken så sa baggen, - Ska vi inte slå till och gifta oss vi med!! ha ha kanske inte låter så romatiskt men det var det.













Sista resan tog vi en sväng till Bali också
men det ska jag berätta om en annan gång ...

Bali




Vad har ni för favoritresemål???

Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh det där stället ser verkligen ut som ett trevligt ställe! Har aldrig varit i Thailand då man blivit lite bortskrämd av all turism men landskapet lockar mig att åka dit. Så vackert!

Något favoritresemål vet jag inte om jag har än så länge. Har varit i olika städer i Kina, Barcelona, på Malta mfl ställen, visst har det varit otroliga platser men inget jag åker tillbaka till i första hand.



Önskeresemålet är däremot att åka till afrika på safari, eller åka till någon djungel, eller ett lite kallare alternativ, någonstans där man får se isbjörnar. Jag vill se mycket :P (och framför allt fotografera mycket då det är ett stort intresse)

Nästa resemål blir dock Australien, faktiskt inget land jag drömt om att få se men det ska bli riktigt häftigt!

2011-11-11 @ 11:08:12
URL: http://motformen.blogg.se/
Postat av: emma-isabella

Åhhh så fint det var. Verkar super mysigt!



Jag skulle vilja åka till Hawai. Bastukjol och skaka rumpa, bada med delfiner.Åhhhhh.

=)

2011-11-11 @ 11:18:01
URL: http://motettslankareliv.webblogg.se/
Postat av: Sara

Det beror på lite vad man vill uppnå med sin resa. För att sola och bada är det nog Grekland med dess kristallklara vatten :) Har inte varit utanför Europa på solsemester så... men såklart jag vill åka till Thailand, eller nåt annat exotiskt ställe ^^



Annars blir det nog USA om man ska upptäcka. Eller något historiskt ställe ^^

2011-11-11 @ 11:42:03
URL: http://entungvardag.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ja det är många som alltid velat sett Australien. Jag är inte en av dem. Jag är rädd för alla djur och insekter där nere :P haha. Men ska ändå bli kul att se landet. Vi tänker vara där enda tills vi får nog eller får slut på pengar. Men allt kommer bli ganska spontant så vi får se hur allt blir till slut :)

Oh ja Indien är ett land jag verkligen vill se! Alla bilder därifrån är så fina, färglada och så :) Men alla jag vet som åkt dit har blivit dålig i magen så det är om man vågar sig dit :P haha.



Jag har faktiskt funderat kring det där med att blogga under resan. Jag är lite osäker på om jag kommer fortsätta men vi får se. Får fundera på det :)

2011-11-11 @ 12:24:38
URL: http://motformen.blogg.se/
Postat av: Sara

svar: Jo, han säger att han är stolt över mig :) Och det tror jag på. Men jag tänker ändå lite dåliga tankar (antagligen som dom flesta). Men jag är ju påväg för att ändra detta nu så.. ^^ Ha en fin kväll du med! :)

2011-11-11 @ 13:39:49
URL: http://entungvardag.blogg.se/
Postat av: Sofia

Mm det är nog därför jag vill till Indien. För att det inte är likt något annat land! Man blir så himla lockad att åka dit så inom en snar framtid ska jag lätt ha besökt landet!



Hehe ja man får väl tänka så. Och sen är det bara att sätta en kamera i handen på mig så brukar min djur/insektsfobi försvinna ganska fort. Vad gör man inte för häftiga bilder liksom? ;)



NU har vi varit och i bokat biljetter. På måndag ska vi betala! :D Den 7e januari bär det av!! :D :D

2011-11-11 @ 14:50:21
URL: http://motformen.blogg.se/
Postat av: Linda

Malaysia och ön Perhentian är nog ett av mina favoritresemål. Fast snorklingen utanför Tioman slog nog det mesta :-) Just nu sitter vi och planerar för en resa tillbaka till Thailand. Koh pha nang skulle jag definitivt kunna tänka mig att åka tillbaka dit. Men den här gången blir det en snabbis och då blir det nog koh ngai eller koh muuk som lockar :-)I alla fall, igår när vi pratade om vår resa till Malaysia och Singapore så är det inte lyxställena vi minns och pratar om utan det är dom billiga bungalowerna direkt på stranden där man jagat alla möjliga kryp som man minns och tycker är skoj :-)

2011-11-12 @ 08:00:00
URL: http://lindaslilllakrypin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0