Fisksoppa

Det blev en supergod fisksoppa igår .

Fräste 2 påsar saffran med smör, vitlök, lök, riven ingefära sen hällde jag på selleri 3 stjälkar, 2 morötter och en palsternacka ( hackat) på med lite vatten och en burk krossade tomater, salt och vitpeppar.
Var så seriös att jag också kokade räkskal i vatten tills det hade reducerat till hälften..typ buljong som jag hällde i men det var överskattat hade lika gärna kunnat stoppa i en fiskbuljongtärning, fast det kändes lite festligt.

Sen fick det bubbla kanske tio minuter, körde lite med mixern så det blev grovt mos liksom. på med en förpackning matlagningsgrädde, stark krydda och sen i med lax i bitar (ca 5 bitar per file) och ca 1 dl röda linser, mer vatten och så fick det puttra ca 10 minuter till, toppade varje tallrik med en näve nyskalade räkor . Det blev jätte jättegott, hade lite lite aioli till men det hde inte behövts egentligen. 



Vilken natt, fatttar inte vad det är frågan om men jag lovar att det lilla lammet inte har legat still mer en 10 minuter i sträck, blir tossig på det lilla miraklet. Vid fem gav jag upp och då gick vi upp, hon pratade så att jag blev alldeles lycklig och full i garv när jag bytte på henen, det var som hon hade sååå mycket att berätta ha ha. Sen blev det att packa in henne i bilen för att lämnas hos mormor. Efter det åkte jag och lämnade bilen på verkstaden som jag först inte hittade och sen väl där så regnade det snö när jag skulle gå därifrån till hållplatsen men det blev en snabb promenad för att se det positiva i det hela.

Lokaltrafik var en sisådär hundra år sedan jag använde, men det gick bra. Nu framme på jobbet !Och håller tummarna att det bara är någon liten liten sak som är trasig på bilen som kostar kanske 20 kr.



Kommentarer
Postat av: Michelle

Hej!

Fin blogg du har! Fisksoppan med saffran lät underbar!

Jag håller själv på att räkna kalorier och såg din blogg inne på viktklubb.se

Lycka till med din kamp!

Kram

Michelle

www.michelleeriksson.se

2011-12-07 @ 13:31:48
URL: http://www.michelleeriksson.se
Postat av: Selma

Saffran piffar till det mesta.

2011-12-07 @ 13:47:23
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Michelle

Först nu märkte jag att du hade redan sett min blogg och skrivit en kommentar där! ;)

2011-12-07 @ 14:02:31
URL: http://www.michelleeriksson.se
Postat av: Veronica

Jag har oxå gjort en fisksoppa med saffran senaste tiden o det blev verkligen supergott! Förresten blev det ju kanon med luggen!! Såg bilden på fejjan o det var jättesnyggt! hoppas du haft en bra dag på jobbet o att bilen är lagad nästan gratis! Kram!!

2011-12-07 @ 16:46:15
URL: http://renaramavera.blogg
Postat av: Sara

svar: ja sy du ett pannband! :) blir ju sååå mycket billigare. Plus att man får ett som passar perfekt till sitt eget huvud, och så kan man ju göra det så brett eller smalt man vill :)

2011-12-07 @ 22:50:31
URL: http://entungvardag.blogg.se/
Postat av: Tomtan

20 kr..... JAg tror du kommer att bli besviken....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0