Lite frustrerad

Är det kaxigt att säga att man är bra? Alltså jag vet att den tjänst jag söker dom jag också vill ha, jag vet att jag skulle göra ett bra jobb. 
Jag hoppas de som anställer faktiskt förstår det också .

Tjänsten som är högst upp på önskelistan just nu är utredande socialsekreterare för ensamkommande flyktingbarn. Jag kan utredningsarbete men detta blir ändå lite nytt då området är avgränsat. Kommer även att gå på intervju för utredning barn och ungdom men känner starkt för det första. 

Alltså jag är så taggad att börja jobba ( inte gamla men på nytt ställe). Jag känner mig energifylld och peppad och samtidigt realistisk. 
Det blir tufft med 3 små och två arbetande föräldrar. Jag tror dock att det samtidigt kommer ge mig energi och kraft. 

Jag tror fasiken jag blir förbannad om jag inte får jobbet 😃,har aldrig kännt så förut. 

Mitt nuvarande/ gamla 😂 jobb, tänker på det som mitt gamla jobb men hey jag jobbar visst där fortf. De har flyttat till nya lokaler och jag borde ha letat rätt på parkering att hyrs för länge sedan... 

Jag vet hur jag vill göra jag måste bara hitta en lösning. 

Visst har jag ngn klok läsare som jan detta med uppsägningstid och vad som gäller. Om de säger du måste in och jobba 1 mån ich jag säger nej!! Vad kan hända?
Jag behöver inte deras rekommendationen 😃

Kommentarer
Postat av: Nilla

Du ska säga att du är bra men tänk på i vilka konkreta situationer du är bra, du kan få den frågan. Något som jag blir trött på när jag intervjuar personer som söker tjänster är när de säger saker som de tror att jag förväntar mig, de talar om ur det ska vara men inte hur de själva gör. Om någon säger: "Jag vill jobba med människor" sållar jag bort den direkt... för det är en kliché för mig.
Om din nuvarande chef är något smart kommer den inte att säga att du ska komma in och jobba en månad, ingen av er som tjänar på det. Men om hen är en pappskalle och säger det råder jag dig till att göra det för att du vet aldrig när i framtiden du kan behöva använda det som referens. Du kan dessutom bli av med slutlönen om du inte gör det.
Jag håller tummarna att allt går bra nu.

Svar: Bra tips.

Jag är bra på att strukturera upp mitt arbete så att jag har intensiva perioder och sedan återhämtningsperioder.
Jag kommer till min rätt när jag arbetar under lite lagom stress och press då det triggar mitt behov av att prestera.

Jag är bra på att möta människor i olika situationer och anpassa mig efter dessa. Jag har vana av att prata med och informera människor som befinner sig i djupare eller lättare kriser. Jag tycker jag är bra på att ge viktig information på ett enkelt och tydligt sätt.

Jag känner mig så pass trygg i min yrkesroll att jag kan avskilja mig från den frustration och ilsks som ofta finns hos de man möter. Jag motiveras av att vänds saker till något bättre än vad det var innan. Man han kanske inte förändra vissa beslut ich vissa fakta men man kan ge ett gott bemötande och få personen att känna sig lyssnad på.

Fast ref jag behöver den ju inte, har ju i princip bara varit föräldraledig , men vill samtidigt inte lämna i konflikt. Gissar att det kan lösa sig på något bra sätt. Vill ge dem heads up så snabbt dom möjligt men måste samtidigt ha bakdörren öppen 😳
Tackan

2015-09-09 @ 06:05:32
Postat av: Hundrafemtiotre

Jag hoppar över alla klämkäcka kommentarer i stil med "får du inte jobbet så är det någon mening med det". Var dig själv, förbered dig efter eget huvud och ge järnet. Jag håller tummarna! Efter åratal av rekryterande kan jag bara konstatera att jag själv gillar människor som verkar ha fötterna på jorden, det gör inget om något skulle saknas på kompetenslistan om personen känns "rätt" i övrigt. Med andra ord handlar det oftast om någon form av "personkemi" för stunden, något som är oerhört svårt att påverka.

Vad gäller din anställning, jag drar kanske förhastade slutsatser men jag gissar att du jobbar inom det offentliga, så gäller "Allmänna Bestämmelser" som du kan hitta på skl.se

I korthet:
Om du varit tillsvidareanställd mer än 12 månader och själv säger upp dig har du tre månaders uppsägningstid. Denna är förhandlingsbar, men arbetsgivaren KAN kräva att du stannar kvar under hela uppsägningstiden. OM du INTE gör det så kan de "bara" hålla inne lön/ersättningar avseende maximalt 14 dagar.

Om du har en tidsbegränsad anställning har du EN månads uppsägningstid.

Ja, detta gäller alltså anställda i kommun och landsting.

You go girl!


Svar: Tack 😃 jag och den som rekryterar klickar 👍
Tackan

2015-09-09 @ 08:01:16
URL: http://hundrafemtiotre.blogg.se
Postat av: Linda

Angående uppsägningstid etc. Vad är det för typ av organisation du jobbar på nu? Kommunalt, statligt, privat?

Svar: Statligt
Tackan

2015-09-09 @ 08:55:18
URL: http://lindajsson.wordpress.com
Postat av: CG

Klart du får jobbet!! Passar ju dig perfekt ;-)

Jag har alltid varit ärlig vid jobbintervjuer, t ex sagt vad jag inte kan MEN att jag har lätt att lära mig.
På en intervju (inom kommunen o samma förvaltning) frågade intervjuaren o blivande chefen mig vad jag hade för tankar om deras arbetsplats o personerna som jobbade där....
Jag svarade att "de var trista, tråkiga o inte skrattade" - först blev det tyst o sen skrattade de o svarade att "tack för att du är ärlig, nu har vi fått bekräftat vad rykterna säger - att övriga enheterna har dessa tankar om oss i förvaltningsledningen." Jag fick jobbet o jobbar fortfarande kvar i samma förvaltning :-)
En chansning från min sida men ibland måste man våga ;-)

Lycka till!!

Svar: Tack för pepp, tror också på ärlighet .
Tackan

Postat av: Maria O

Håller tummarna!!

Svar: Tack
Tackan

2015-09-12 @ 07:14:46
URL: http://mariasofiakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0