GBP

Funderar mycket på GBP operation. Fördelar, nackdelar. Dela gärna dina erfarenheter och tankar med mig. Vill både ha rosenskimrande och det som gått fel. 

Det är mycket frågor som dyker upp.
Vad händer med all hud? Hur mycket och vad kan man äta? 

Största rädslan att op skulle ge komplikationer som gör livet svårare att leva än vad det är att leva med övervikten. Eller att ngt skulle hända under op så man dör, det är ju ändå alltid en risk. 

Hur mycket går man ner? Hur mycket vill jag gå ner? 

Nöjer jag mig med att väga 90-95 kg eller vill jag bör jag ner till 75-80  kg????

Hur skulle jag må psykiskt om jag vägde 75 kg? 
Får man ngt samtalsstöd utöver op? Jag tänker att mycket som jag stoppar i mun har andra orsaker bakom sig än att jag är direkt hungrig. 







Kommentarer
Postat av: Nilla

Du ska tänka noga igenom det innan för det finns nackdelar men jag ångrar mig inte, inte ens idag när jag har svårt att få i mig mat.

Svar: Ja jag är långt inifrån ett beslut.
Fårfrun

2015-01-12 @ 20:09:11
URL: http://axelsmormor.blogg.se
Postat av: CG

Hej hej!

Hittade din blogg via BOL :-)
Gällande GBP så är jag ganska negativ, känner för många som det inte gått så bra för... Jag ska svara på dina frågor så gott jag kan utifrån mina vänners information. Beklagar att jag är negativ, men även dessa saker är bra för dig att veta innan du tar nåt beslut.

Vad händer med all hud? Olika landsting hjälper till på olika sätt. Vårt landsting kräver att du kommit ner i normalt BMI och att du har minst 10 cm överhäng. De opererar bara magen, inte armar/lår/bröst.

Hur mycket och vad kan man äta? Eftersom magsäcken är som ett ägg så är det inte så mycket, dock töjs det ut lite så till slut kan du äta ungefär en barnportion (restaurang storlek). Ibland kan det vara svårt att på restaurang få beställa barnportion men man kan få ett intyg från sjukhuspsykolog att man har rätt att få köpa en mindre portion.. Man måste äta sakta och helst inte dricka till maten.
Olika personer klarar att äta olika saker, vissa saker kommer du nog inte kunna äta igen men det är inte säkert.
Eftersom kroppen inte kommer kunna ta upp näringsämnen som den ska så kommer du få äta vitamin/mineraltabletter resten av livet.

Hur mycket går man ner? Det sägs att du går ner ca 2/3 delar av din övervikt i och med operationen och resterande 1/3 måste du själv gå ner genom träning.

Hur skulle jag må psykiskt om jag vägde 75 kg?
Får man ngt samtalsstöd utöver op? Mina vänner/bekanta har haft samtal INNAN operationen och inte fått något efter förutom att man frågat vid läkarbesöken hur de mår.
En bekant som mådde väldigt dåligt psykiskt pga att han aldrig varit smal o "tappade bort sig själv" o sa det vid besöket fick till svar, att det är inte vårt bekymmer du får vända dig nån annanstans :-(

Min känsla är att sjukvården gärna opererar för att få ner vikten men att de inte bryr sig om personen bakom vikten... Det märks både gällande information, uppföljning, oviljan till hudoperationer m m....

Alkohol o GBP - du kan inte dricka starkare saker än 8% och du blir full väldigt fort. Om du har alkoholproblem i släkten eller missbruksbeteende så är du i risk för att bli alkoholberoende då kroppen reagerar mycket snabbare och du får en skön känsla vilket kan bli lockande.

Det som jag tycker är positivt är att hjälpen finns MEN att de skulle erbjudas det som är väldigt överviktiga. Många jag känner som opererat sig har inte så mycket överviktiga, bara typ 30-40 kg.
Operationen är bra att den finns men jag oroar mig för utvecklingen av att personer med lite övervikt får operera sig samt att numera börjar ungdomar göra det också...

Har bekanta som gått upp ca 20 kg efter operationen pga att de inte tränat eller fortsatt äta bra mat utan gått över till snabbmat, godis osv... Så det är ingen lösning som kan garantera att du håller vikten i framtiden.

Självklart har jag också tänkt tanken på att operera mig men jag har svårt att se mig göra det med tanke på ovanstående saker. Om jag ätit mig upp till denna vikt så borde jag kunna äta och träna mig ner i vikt, eller hur :-)

Vi är på god väg o vi kan väl köra med BOL nu ett tag!?

Lycka till :-)

Svar: Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Absolut BOL :-)
Fårfrun

2015-01-12 @ 20:09:23
URL: http://minoandligaviktresa.wordpress.com/
Postat av: Simply

Jag har tyvärr också lite negativa erfarenheter,vänner tre st har alla tre gjort den tidiga typen av om och gått upp allt plus lite till igen,alla tre fick göra nya op,en är fortfarande riktigt fet150kg,de andra två lite mer än mulliga. Tydligen kan man som sagt rasa mycket men också äta helt fel ochäta upp sig igen.den ena har dessutom jätteproblem med dumping.
Själv är jag nog mest orolig för att man ska få nån följdsjukdom eller liknande. Överskottstider vet jag inget om,mer än att jag redan ser skrynklig ut på lår och armar och då har jag bara gått ner ca 6 kg!!!! Det blir nog inte roligt sen,men det är ju olika för alla så klart!

Svar: Tack för dina erfarenheter. Ja lös hud är ju ett dilemma även utan operation .
Fårfrun

2015-01-12 @ 20:20:43
URL: http://simplysugarme.wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0