Jooråsåatte

Skulle köpa en liten kaffe på en bensinmack. Tryckte på stor latte och det rann ju över katastrofmycket...bad om ursäkt och skyllde på amningshjärna, gullig tjej tog koppen och jag började om. Tryckte på stor kaffe!!!! Helvete det blev alltså fel igen och rann över igen... Denna gång försökte jag dölja det hela och sa inget. 

Åkte till stort köpcenter kände mig rätt fet, gammal och sunkig. Såg en ung, smal mamma med en chic liten vagn och fjäderlätt långt fint hår. Satt och tänkte på henne när jag ammade inne i amningsrummet och studerade mina byxor som pryddes av lite mjölkfläckar. Kände mig ändå rätt ok då, liksom trygg i vad som är viktigt, kände lite att va fasen jag duger. Sen spydde han ner hela mig så det rann ner i bh-n och mellan brösten. Sunkkänslan återkom kvickt.



Senaste tiden har lammet lekt med dagiskompisar ett par tillfällen, vi har liksom träffat  andra barn och deras mammor , lite lek för oss mammor med. Känns lite skönt att knyta lite kontakter med andra föräldrar i "byn" då vi bor utanför. Slås av hur befriande alla jag möter verkar tycka att det är att jag är öppen med att jag tycker många delar av föräldraskap är tuffa och svåra. Slås av att de flesta många gånger känner sig lite misslyckade och ofullkomliga och samtidigt ändå som rätt ok föräldrar. 

Just nu kämpar vi med maten eller ja lammet äter köttbullar, falukorv och köttfärssås och rostad macka med sylt på. Detta innebär att hon knappt äter frukost och typ 5/7 dagar äter hon knappt middag. Hur gör man? Ska man bara laga mat som de tycker om? Hur får man dem att äta det som serveras? 

Sömnen är som allltid ett stort problem som vi försöker hantera. Ludde sover  bättre, äter typ tre gånger per natt och en bajsblöja. Men tussen vaknar 2-5 gånger per natt och skriker/ gråter tills hon får sitta i mitt knä och då slocknar hon i princip på en minut.
Lammet vaknar lite olika men ca 2-3 gånger per natt. Ibland bara dricker hon vattnen utan att säga något och ibland sätter hon sig upp och vill tända då hon är rädd för mörkret. 
Oftast sover jag med tussen och Ludde i en dubbelsäng där uppe och lammet och baggen i en dubbelsäng där nere. 

Om ca en vecka den sista november ska lammet sluta med napp ! Jag har ångest inför detta. 

Lite peppning från Lammet som av en slump skrev dessa ord. 

Kommentarer
Postat av: Nilla

Det här med mat och barn.... låt lammet äta det hon äter och släpp sedan den ångesten (hur man nu gör för att släpp :) )Hon blir inte undernärd av det utan den ända som far illa av det är du. Har haft jättebesvär med ungar som inte ätit frukost och hade själv jättesvårt fram till jag fyllde tretti ungefär med just frukost, kaffe och cigg mådde jag bra på ;). Ge henne macka med sylt så hon får upp blodsockret på morgonen eller lite söt dricka.
När vi var på en utlandssemester en gång och Jesper var liten åt han inget mera än glass till lunch och sedan ganska bra på kvällen. När vi kom hem berättade han för sin dagmamma hur trevlig hans mamma varit som låtit honom leva så. Tusen styrkekramar

2014-11-21 @ 06:27:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0