Bali

Ska jag vara helt ärlig så hade jag Borneo i tanken när vi satt där på en strand och bokade en flygbiljett på en halvknackig dator. Jag tänkte djungel, orangutanger och äventyr. Men Bali var något helt annat. Jag tyckte att det kändes som Mallorca fast för australienare, det var helt galet i Kuta i alla fall. Det var inget genuint och snordyrt. Det var tydligen högsäsong där vilket vi missat. Vi tröttnade snart på Kuta och flyttade till Sanur, en liten mindre ort visserligen med nästan bara al inclusive hotell men men. Vi bodde på ett helt ok hotell och på kvällarna gick vi ner och åt och drack vid stranden, den var kantad av dessa lyxhotell och där satt vi i våra flipflop och sletna kläder.

Havet som man har hört så mycket om, eller i alla fall vågorna tyckte jag inte var ngt att ha alls. Och dykningen har man hört ska vara bra men det var för dyrt för oss. Så då blev vi riktiga turister. Bokade en guide som körde runt oss en hel dag över hela Bali. Det var Bird park, reptilpark, djungeltempel, aptempel risfält osv Helt okej och intressant att få lite information om landet. Men sen bestämde vi oss för att genomföra en forspaddling !!!!! Alternativet var natttrekking uppför en vulkan ( en svensk kille dog under den trekkingen året efter då han trillade i mörkret).


Jag Baggen och 8 grabbar från Australien i 18 årsåldern lassades in i en minibuss och kördes uppför en vulkan, låååång tid tog det. Och ja man kan säga att min nervositet och rädsla liksom växte. Grabbarna stojade och skojade och jag satt mest tyst och viskade till Baggen, tänk om jag trillar ur båten!

Efter instruktion och filmvisning går vi mot forsen. Till saken hör att grabbarna valt extra att de ska bli filmade av en liten kille under hela paddlingen. Han åkte alltså i kanot brevid och filmade!!

Som ett mantra upprepade jag för mig själv om man trillar ska man inte simma då bryter man benen, inte simma inte simma. Lägga sig på rygg upp med ben och rumpa och försök flyta.

Det går bra i början, börjar till och med kännas roligt, vi är sex stycken i varje båt och jag sitter längst fram. Sen händer det som inte får hända i en virvel bara helt plötsligt flyger jag ur båten…..och vad gör jag jo jag försöker simma. Jag ser hur båten fortsätter ner för forsen, Baggen tittar på mig hjälplös och jag känner att nu dör jag!

Sen lyckas jag på något sätt ställa mig upp i kanten och håller fast i en sten, en annan båt kommer och drar upp mig. Behöver jag säga att jag var blåslagen och mycket darrig. Efter en stund var det paus vid ett vattenfall och där kunde jag åter träffa Baggen och byta tillbaka till min båt. Alltså den kramen var guld, när jag mötte honom. Försökte vara tapper och tillslut släppte det så jag kunde skratta lite men bara lite åt det. Grabbarna tyckte det var mycket roligt och lovade att de skulle skicka filmen för det hade ju sätt sååå roligt ut.

Behöver jag säga att jag var lättad när denna tur var över! Aldrig mera forspaddling!

Filmen kom sen på posten och det ser roligt ut men samtidigt väcker det obehag .



__________

Idag blir det däckbyte och kanske en promenad vi får se. Känner att jag behöver vila och ta det lugnt. Det var mycket på jobbet igår. Och jag åt två ostmackor och choklad till middag!

Va har ni för helgplaner?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0